Balls & Glory doet een beroep op crowdfunding via Look&Fin om zijn groei te financieren

Isabelle Schmit bij Luna

Balls & Glory doet een beroep op crowdfunding
via Look&Fin om zijn groei te financieren

Brussel, 15 mei 2017 - Op 15 mei 2017 haalde chef Wim Ballieu in Gent een bedrag van € 125.000 op via crowdlending (leningen aan kmo’s). Wim is de oprichter van restaurant Balls & Glory en innoveert zowel in de keuken als op financieel vlak. De ondernemer wil zo zijn groei financieren.

Het bedrag werd in slechts 40 seconden ingezameld via de beleggers-community van Look&Fin, de Belgische marktleider op het vlak van crowdlending.

Balls & Glory is een ‘slowfood’ restaurantconcept op basis van traditionele, handgedraaide gehaktballen. Vandaag bestaat de groep uit zes restaurants (drie franchises) en een foodtruck. In 2013 werd Balls & Glory verkozen tot beste foodconcept van Europa. Begin 2017 ging het concept internationaal met een eerste vestiging in Nederland.

Het bedrijf wilde via Look&Fin € 125.000 inzamelen als werkkapitaal van de groep en om recente investeringen in software-systemen te herfinancieren. De beleggers worden maandelijks terugbetaald vanaf de eerste maand na hun investering.

Wim Ballieu, oprichter en CEO van Balls & Glory: "Het is ondertussen vijf jaar geleden dat de eerste Balls & Glory het licht zag in Gent en we zijn trots op wat we bereikt hebben: vijf adressen in België en één in Nederland. Onze droom is om onze Belgische slowfoodkeuken uit te dragen naar het buitenland. Tegen 2025 willen we 50 restaurants openen, waarvan één in New York. Wij staan dus open voor elke financiële partner die bereid is ons te begeleiden. Het innoverende idee om het grote publiek via crowdlending te laten deelnemen aan ons project, sprak me meteen aan. En het bleek een enthousiast publiek te zijn, want op 40 seconden tijd zamelden we de gevraagde € 125.000 in! Nu ik zo snel het nodige kapitaal gevonden heb, kan ik me zonder tijdverlies concentreren op mijn bedrijf."

Participatieve financiering in de lift in België

De markt van de crowdfunding, waar ook crowdlending toe behoort, blijft sterk groeien in België. In 2016 werd een groei van 150% opgetekend, met een opgehaald bedrag van € 11 miljoen (waarvan 8 miljoen via Look&Fin). 500 ondernemingen gebruikten deze vorm van financiering.

Als we deze cijfers vergelijken met die van de gehele Franse en Nederlandse markt, zien we dat daar respectievelijk € 520 miljoen en € 58 miljoen werd opgehaald in 2016.

"Look&Fin is aan een snelle groei bezig.  Het is onze ambitie om dit jaar een grote stap vooruit te zetten op de Nederlandstalige markt.  We krijgen stilaan meer bekendheid bij dynamische Vlaamse kmo’s, maar we willen hier nog meer op inzetten. -  Naast Balls & Glory, met de bekende ondernemer en BV-kok Wim Ballieu, konden we recent ook kmo’s zoals APC Leidingen, Powerpack, Progresso en Net Cleaning helpen", vertelt Patrick Soetens, Business Development Manager bij Look&Fin.

Voor meer informatie of een interview, contacteer Isabelle Schmit

Over Look&Fin:

Look&Fin werd opgericht in 2012 en is een van de pioniers en koplopers in crowdlending in Frankrijk en België.
Op het platform kunnen groeiende kmo’s die op zoek zijn naar kapitaal zich rechtstreeks laten financieren door particulieren die hun spaargeld een boost willen geven.
Iedereen kan zich gratis inschrijven bij Look&Fin op www.lookandfin.com.
De investeerders beleggen hun spaargeld in kwaliteitsvolle bedrijven, die zorgvuldig zijn geselecteerd door de analisten van Look&Fin en goedgekeurd zijn door een deskundig comité. In ruil krijgen ze maandelijkse terugbetalingen en een jaarlijks rendement van 4% tot 12%.
Ondertussen heeft Look&Fin zowat 100 kmo’s de kans gegeven om in totaal € 17 miljoen te lenen aan een gemiddelde jaarlijkse rentevoet van 8%. Ongeveer € 6 miljoen werd al terugbetaald aan de beleggers.
Oprichter en CEO Frédéric Lévy Morelle sleepte in mei 2016 de Entrepreneur Award in de wacht, in de categorie ‘oprichters’.
Voor meer informatie: www.lookandfin.com

Over Balls & Glory