Wordt Twitter onleefbaar?

door Luna
Twitter

Ik geef grif toe: ik ben een Twitter-aficionado. Ik denk dan ook dat wie goed gebruik maakt van het medium op de hoogte blijft en interessante mensen vindt om van bij te leren en mee te discussiëren.

Het valt echter niet te ontkennen dat er al een tijdje een geurtje hangt rond de blauwe vogel. Voor andere gebruikers, zeker de wat bekendere medemens, kan Twitter een hellhole zijn. Sommige van de high-profile gebruikers keren het medium dan ook de rug toe. Dat Donald Trump op dit moment ’s werelds bekendste Twitteraar is, doet het imago van het medium in enkele kringen ook geen goed.

Sociale media komen de laatste tijd vaak negatief in het nieuws. Denk maar aan Facebook en de hele #fakenews-hetze, waarover we het hier enkele weken geleden nog hadden, en de haatcommentaren na de dood van Kerim Akyil in Istanboel.

Maar ook Twitter ligt vaak onder vuur. 2016 was het jaar van de zeer woelige presidentsverkiezingen in de VS en Twitter was een van de frontlinies waar slag geleverd werd. Supporters van Donald Trump en leden van de zogenaamde ‘Alt-Right’-beweging namen progressieve gebruikers genadeloos op de korrel.

Recent zagen we in België nog de rel rond de hashtag #iksteuntheo, waarbij de N-VA beschuldigd werd van het ‘kopen’ van Twittersteun. Of die beschuldiging op waarheid stoelt, laat ik in het midden, maar dat Twitter manipuleerbaar is, via bots of anonieme accounts, valt ook niet te ontkennen.

Het misbruik op het sociale medium leidde er in november toe dat Twitter een aantal aanpassingen doorvoerde. De vraag is of dat genoeg zal zijn om de imagoschade om te buigen. Schade kan Twitter zich momenteel niet veroorloven, want het bedrijf bevindt zich in een kwetsbare positie.

 Zwaar weer

Het online pesten is immers niet het enige probleem voor Twitter. Het aantal wereldwijde accounts groeit nog, maar de vaart is er uit. Het is ondertussen al bijna twee jaar geleden dat Twitter de kaap van 300 miljoen gebruikers nam. Sindsdien is de groeicurve aardig wat vlakker geworden.

Bovendien gaat het bedrijf zelf ook door zwaar weer. Alle pogingen van het bedrijf om overgenomen te worden door een grotere speler zijn in 2016 op niets uitgedraaid. Als we de geruchten mogen geloven zag Disney af van een overname van Twitter, net omdat er zoveel verbaal misbruik in het rond gespuid wordt op het medium.

Eind oktober besliste Twitter om 350 mensen, of 9 procent van zijn werknemers, te ontslaan. In november nam Chief Operating Officer Adam Bain ontslag en vorige maand vond Chief Technology Officer Adam Messinger de weg naar de uitgang. Als klap op de vuurpijl werd ook nog eens de videodienst Vine overboord gegooid. Kortom: zowel aan de basis als aan de top van het bedrijf rommelt er wat.

Alle nadelen ten spijt: wie in de communicatie zit kan nog niet om Twitter heen. En de media ook niet, voor journalisten die steeds vaker zeer snel online moeten werken is het immers veel te handig. De beperking van 140 karakters geeft altijd een kernachtige boodschap weer, en een tweet embedden in een artikel is een werk van seconden. Een deel van de negatieve aandacht voor Twitter wordt ook veroorzaakt door de megafoon die de klassieke media aan het sociale medium geeft.

Voor een bedrijf blijft Twitter een zeer gemakkelijke en efficiënte manier om rechtsreeks met klanten of stakeholders en de media te communiceren. Weghollen van Twitter is zeker voor communicatiemensen en bedrijven (nog) geen optie. Maar het bedrijf en de mensen achter Twitter moeten in 2017 wel op zoek naar een frisse start.

Geef een reactie