Mens sana in corpore sano

door Luna

Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag op 8 maart, nemen de vrouwen van Luna het initiatief om een blog te schrijven over hoe het is om vrouw te zijn. Ik heb ervoor gekozen om de nadruk te leggen op het belang van positieve communicatie over het eigen lichaam.

We kennen het allemaal wel. Dat moment wanneer je ‘s ochtends voor de spiegel staat en je alleen maar kan denken aan wat je ziet. Je gaat jezelf van kop tot teen af. Te grote neus, te brede schouders, te kleine borsten, te brede heupen, te dikke billen, en ga zo maar verder. Je ziet precies enkel de lichaamsdelen die je liever anders zou zien. Alle vrouwen (en ook mannen) hebben er jammer genoeg wel eens last van.

Toch lijkt er een positieve tendens op te komen. Steeds meer bekende vrouwen durven pronken met hun vrouwelijkheid en tonen de hele wereld dat ze fier zijn om vrouw te zijn. En dat is helemaal terecht!

De tendens waarover ik het heb is “body positivity”: een mindset die simpelweg betekent dat je een positief naar jezelf kijkt, jezelf graag ziet om wie je werkelijk bent en dit ook uitstraalt naar de buitenwereld toe.

Maatschappij

Ons beeld van de perfecte vrouw begint vorm te krijgen tijdens onze tienerjaren. Tienermeisjes worden beïnvloed door de idealen van de maatschappij waarin ze leven. Ze kijken op naar hun idolen en volgen hen op verschillende socialemediakanalen zoals TikTok en Instagram. Hun droom: zo veel mogelijk lijken op hun favoriete beroemdheid van het moment.

Uiteraard leidt dit tot ongenoegen en veel frustraties over het eigen lichaam. Men kan sommige dingen niet veranderen omdat het gewoonweg in de genen zit. Op die manier lijkt het alsof eetstoornissen en gewoonten in de hand gewerkt worden door een maatschappelijk geaccepteerd beeld van de ideale vrouw die door iedereen aanbeden wordt en waar jonge meisjes naar opkijken. Dat zou moeten veranderen.

Socialemediakanalen

Hoewel socialemediakanalen vaak kop van jut zijn wanneer het gaat over valse, bewerkte foto’s die mensen onzeker doen voelen over hun uiterlijk, zie je steeds meer vrouwen die het goede voorbeeld geven. Op Instagram kom je vaker en vaker waarheidsgetrouwe beelden tegen van vrouwen in binnen- en buitenland die eerlijk communiceren over hun lichaam, over allerlei kwaaltjes en over hoe het is om een vrouw te zijn.

Veronique Leysen (34)

Veronique Leysen is een Belgische actrice, presentatrice en zangeres. Ze schreef twee boeken over breien en creëerde haar eigen breilabel en koffielabel Maurice coffee & knits. Daarnaast is ze fulltime mama van twee kindjes.

Zoals je hier ziet, beviel Veronique van haar tweede kindje met een keizersnede. Ze zag dit dan ook als een uitgelezen moment om haar huidige toestand met haar meer dan negenennegentig duizend volgers te delen. Ze verbloemde niets en gaf waarheidsgetrouw weer hoe het is om met een keizersnede te bevallen en welke gevolgen ze daarvan ondervond. Toch besliste ze om deze post af te sluiten op een positieve noot door te zeggen: “Wanneer ik mijn litteken nu bekijk, zie ik het als een teken van mijn lichaam om te genezen en ik ben ontzettend trots op mijn nieuwe ‘tattoo’.”

Eva Daeleman (30)

Eva Daeleman is een Belgische voormalige radio- en tv-presentatrice en omroepster. In 2015 kreeg Eva een burn-out waardoor ze een heel andere kijk kreeg op haar leven en haar levensstijl grotendeels veranderde. In 2017 besliste ze om haar carrière als radio-omroepster stop te zetten en zich voltijds te gaan richten op haar passie voor yoga, schrijven en coachen.

De Instagrampagina van Eva bestaat niet enkel uit perfecte en idealistische foto’s, maar voornamelijk uit foto’s die uit het leven gegrepen zijn. In bovenstaande post beschrijft ze hoe socialemediakanalen ons een vertekend beeld van de werkelijkheid geven en dat dit ons onzeker doet voelen over hoe we er uitzien. Met beelden zoals deze wil ze mensen laten zien dat ze “echt” is.

Demi Lovato (27)

Demi Lovato is een Amerikaanse singer-songwriter, actrice en gitariste. In het verleden is Demi het slachtoffer geweest van pesterijen en hierdoor heeft ze te kampen gehad met tal van mentale en fysieke problemen. Gelukkig lijkt het ondertussen veel beter te gaan met Demi en voelt ze zich zichtbaar beter in haar vel.

Met bovenstaande foto wil de Amerikaanse ster laten zien hoe ze er werkelijk uitziet en mensen inspireren om van zichzelf te houden zoals ze zijn. Ze is het beu om steeds opnieuw aan oneindige diëten te beginnen en wil haar foto’s niet langer bewerken met programma’s of filters. “Het is tijd voor een nieuw hoofdstuk in mijn leven waarin ik ervoor kies om authentiek mezelf te zijn en niet langer te streven naar de standaarden van andere mensen.”

De “body positivity” trend wordt steeds populairder. Vrouwen van alle maten, rassen, leeftijden, geloven en geaardheden, durven vaker dan ooit hun ware zelf laten zien online. Zoals de voorbeelden hierboven aantonen, passeren onbewerkte foto’s gevolgd met hashtags als #bodpositivity, #nomakeupmonday, #nofilter en dergelijke meermaals de revue.

Reclame

Reclame speelt ook een belangrijke rol bij de beeldvorming van de “perfecte vrouw”. Denk maar aan de steeds wederkerende reclames voor parfums of juwelen, maar gelukkig communiceren sommige merken ook met behulp van “echte” – onbewerkte – vrouwen in de hoofdrol. Bekijk deze affiche van Dove maar eens waarin vrouwen met verschillende maten en huidskleuren figureren.

Stap voor stap

Uiteindelijk begint alles bij jezelf en hoe je naar jezelf kijkt. Wordt het niet eens tijd dat we de dag positief starten? Dat we gewoon ongegeneerd onszelf durven zijn? Dat we geloven dat we uniek zijn ondanks onze imperfecties? En dat we hier ook zo over communiceren naar de buitenwereld toe? Laten we het vrouw-zijn elke dag vieren want daar mogen we trots op zijn!

Geef een reactie