Kiezen voor een ‘stoute’ sociale mediastrategie?

Kiezen voor een ‘stoute’ sociale mediastrategie?

Het is de wat meer fanatieke volgers van sociale media waarschijnlijk niet ontgaan: de kleine hetze rond de Sporza-facebookaccount vorige week. Kijk gerust hier voor een samenvatting. Zeer kort: de moderator van de Facebookaccount pakte er uit met een aantal snappy comebacks op enkele niet zo positieve commentaren op de site.

‘Corporate trolling’ heet dat en het gaat hier niet om een nieuwe, maar in onze contreien eerder zeldzame trend. Het houdt in dat accounts van bedrijven of organisaties assertief of gevat reageren op andere (negatieve) posts. Een hilarisch voorbeeld is de twitteraccount van de Amerikaanse fastfoodketen Wendy’s, neem daarvoor vooral hier eens een kijkje.

Wendy’s en Sporza zijn niet alleen natuurlijk. In de Amerikaanse sportwereld is een ‘Twitter War’ tussen accounts van verschillende teams vrij courant. In die mate dat basketbalcompetitie NBA een verbod oplegde aan de teams om nog met elkaar in de clinch te gaan op sociale media.

Samengevat gaat het om accounts en moderators die buiten de lijntjes kleuren van wat gangbaar is voor de meeste bedrijfsprofielen. Dikwijls met een grappig en wat rebels resultaat.

De centrale vraag is nu: moet je met je account dezelfde richting uit? Vast staat dat wie buiten de lijntjes kleurt, kan rekenen op heel wat publiciteit. Wie zijn merk en imago op die manier in de verf wil zetten, kan al eens nadenken over een omslag in de sociale mediastrategie. Ben je erop gebrand om je in de markt te zetten als een rebels en uitdagend bedrijf of merk, give it a go.

Maar de meeste sociale media-adviezen raden ‘corporate trolling’ af. Het advies luidt om jezelf als bedrijf boven de ‘trolls’ te plaatsen. Het is namelijk een dunne lijn tussen grappig of beledigend zijn. Er wordt wel aangeraden om met humor te reageren op negatieve commentaren. Geruchten, foute informatie of onvolledigheden zet je best recht met feitelijke informatie. En als je in de fout gegaan bent, zit er niets anders op dan die te erkennen, je excuses aan te bieden en je ertoe te engageren om dezelfde fout in de toekomst te vermijden.

De conclusie blijft dit soort activiteiten op sociale media nog moeilijker is dan balanceren op een slappe koord. Bezint eer ge begint.