Enkele uitdagingen van vrouwelijk ondernemerschap

door Luna

In de aanloop naar internationale vrouwendag op 8 maart, nodig ik mijn vrouwelijke collega’s – en ook mijn vrouwelijke klanten – uit om een gastblog te schrijven voor onze Luna-blog. Want wat vrouwen te weinig doen vind ik, is mekaar ondersteunen en hun ‘girls network’ actief gebruiken. Vrouwen zijn gewoon geneigd om dan toch te stellen dat ze niet willen bevoordeeld worden omdat ze vrouw zijn, maar enkel omwille van hun talenten. Wel dames, een geheimpje: mannen steunen mekaar vaak ook, onder mannen. Het ‘old boys network’. Dus laten we mekaar ook steunen, en vooruit helpen wanneer we kunnen, via onze communicatie, en op alle mogelijke vlakken!

Enkele uitdagingen van mijn vrouwelijk ondernemerschap

Als leading lady van een communicatiebureau dat toevallig veel vrouwen tewerk stelt, ga ik het in mijn blog voor één keer hebben over mijn vrouwelijk ondernemerschap.

Ik geef het meteen toe: ik ben een perfectionist. En als je dan ondernemerschap combineert met moederschap en je andere taken, leidt dat tot continue frustratie. Je kunt de zaken immers niet perfect doen. Want dan zou je eigenlijk full-time communicatieprofessional moeten zijn, full-time coach van je team/kmo bedrijfsleider, full-time moeder, en full-time bezig met je huis en huishouden, zonder dan nog te spreken van je amoureuze en sociale leven.

Er zijn natuurlijk ook veel hardwerkende bedrijfsleiders en managers die geen ondernemer zijn. Maar aan het eind van de rit komt er een moment dat ze kunnen zeggen: niemand kan van mij verwachten dat ik verder ga dan dit. Later/langer werk dan dat. En ik heb als ondernemer en communicatie consultant het gevoel dat dat voor mij moeilijk is. Wanneer heb je genoeg gedaan? Je kunt altijd meer doen voor elke klant. Altijd nog iets doen dat je bedrijf vooruit helpt. Waar trek je de lijn?

Als ondernemer heb je veel opportuniteiten, zeker in een markt die in beweging is (toch tot het Corona-virus het nieuws beheerste). Ik heb het talent om bijzonder creatief te zijn. Ik zie opportuniteiten in elke Linkedin-post die ik lees, in elk krantenartikel, in elke conversatie met een klant. Het is dan kiezen waar je voor gaat. En kiezen is verliezen stelt een oud, voor de gelegenheid Chinees, spreekwoord terecht.

Ik eindig niet met een oplossing of succesformule. Ik wou dat ik er één had. Het blijft schipperen, elke dag, elk uur. En ‘s avonds vrede vinden met wat ik gedaan heb. En met wat ik niet gedaan heb.

Elsie

PS: Reageren kan, op elsie@luna.be

Geef een reactie