De comeback van de e-nieuwsbrief

door Luna

De afgelopen tijd hebben een heleboel zaken een onverwachte terugkeer gemaakt: hamsteren, zelf brood bakken en Kim Clijsters, om maar enkele voorbeelden te noemen. Daar mag je sinds kort ook de traditionele e-nieuwsbrief bij rekenen. Die raakte door de opkomst van social media en news feeds ietwat op de achtergrond, maar zit nu weer helemaal in de lift.

Er beweegt wat in nieuwsbriefland

Die hernieuwde interesse blijkt bijvoorbeeld uit het recente succes van Substack. Dat is een platform uit 2018 dat lezers de mogelijkheid biedt om in te schrijven op thematische nieuwsbrieven. Eind september 2020 bereikte Substach zo’n 250.000 abonnees.

In navolging van deze trend zijn ook de grote social media-spelers via hun eigen platformen op de newsletter-kar gesprongen, met name via Facebook’s eigen Bulletin en via Twitter dat Revue opkocht. In beide gevallen gaat het om diensten waarmee content creators gratis en betaalde online nieuwsbrieven kunnen maken, die naar de inbox van abonnees kunnen worden gestuurd en door hen kunnen worden gedeeld.
Laten we eens bekijken waarom nieuwsbrieven zo goed werken en waarom ze nog steeds een geldig hulpmiddel voor zakelijke communicatie zijn.

De redenen achter die heropleving

In de VS zijn er sinds begin dit jaar 14% meer subscribers op e-nieuwsbrieven. In een tijd waarin elk digitaal hoekje volgepropt is met informatie, herleeft de nieuwsbrief als manier om interessante informatie te vinden in een meer gegroepeerde en goed gedefinieerde dimensie. In die mate zelfs dat het opnieuw de aandacht van gebruikers kan wekken. En dat voor communicatietool die al jaren als “klassiek” en vaak “verouderd” wordt beschouwd in termen van zichtbaarheid, engagement en conversiepercentages.

In vergelijking met het vluchtige en constant updaten van feeds op socialemediakanalen, is de nieuwsbrief een hulpmiddel waarmee je op je gemak kan focussen op een specifiek onderwerp, gaande van het laatste nieuws tot actuele trends, tot de presentatie van een product of dienst. Dit is een communicatiemiddel dat de diepgaande analyse en kwaliteit van content op de eerste plaats zet op een meer “intieme” en directe relatie met zijn doelgroep.

De resultaten in cijfers

Het hernieuwde succes van nieuwsbrieven komt ook voort uit de meetbaarheid ervan en het feit dat deze tool perfect integreert met andere communicatiekanalen. Het laat je toe om met de cijfers in de hand te focussen op de kwesties die de grootste belangstelling van je doelpubliek genieten.

Wil jij ook graag inspelen op deze trend? Heb je al een nieuwsbrief, maar verdient die wat meer aandacht? Slaag je er niet in om deze op tijd en stond uit te sturen?

Wij helpen je de juiste onderwerpen te vinden en we zorgen voor professionele teksten en vertalingen. We vertrekken zoals bij al onze activiteiten van de inhoud, maar verzorgen ook graag de lay-out en verzending van jouw nieuwsbrief. Contacteer ons gerust bij interesse!

Bronnen:
https://whatsnewinpublishing.com/why-email-newsletters-are-the-unlikely-star-of-2021/
https://prgn.com/tips-trends/the-return-of-newsletters/
https://www.theverge.com/2021/6/29/22555957/facebook-bulletin-newsletter-subscriptions-substack-competitor

Geef een reactie