Blog LinkedIn

9 tips om van je LinkedInprofiel een verkoopkanaal te maken

LinkedIn is een van de beste socialemediakanalen geworden om leads te genereren en je business te ontwikkelen. Dat gaat uiteraard niet vanzelf. Je moet onder meer voldoende aandacht besteden aan een professionele branding van je LinkedIn-profiel. In deze blog geven we je alvast de basics mee.

Nog al te vaak wordt LinkedIn gezien als een sociaal netwerk waar je werk zoekt of personeel vindt. Maar dat doet de waarheid onrecht aan. Niet alleen barst LinkedIn van de nuttige informatie voor je bedrijf, het is ook een aantrekkelijk verkoopkanaal geworden.

Via het sociale netwerk kan je heel wat leads genereren voor je bedrijf. Niet alleen door nieuws of informatie te posten of door te reageren op berichten van anderen, maar ook door zelf te adviseren en mensen te helpen. Om de return daarop te vergroten is het erg belangrijk om je profiel netjes en volledig te houden.

Je moet daarbij je LinkedIn-profiel zien als het verlengde van je professionele activiteiten. En net als bij je beroep is het daarbij cruciaal om professioneel en betrouwbaar over te komen. Je profiel staat natuurlijk los van je echte kwaliteiten als professional, maar zoals we weten, maakt een eerste indruk alle verschil.

Daarom deze tips:

  • Je persoonlijke omschrijving moet kort en krachtig weergeven wat je doet en wat je sterke punten zijn
  • Vergeet je contactgegevens niet
  • Maak gebruik van meerdere talen, als je je richt op meertalige doelgroepen
  • Zorg voor een aantrekkelijke professionele foto
  • Zorg voor een gelijklopende branding doorheen je bedrijf, met bijvoorbeeld een uniforme banner voor ieder personeelslid
  • Je profiel moet volledig zijn, met een duidelijke tijdslijn
  • Maak vanuit je profiel een link met je bedrijfspagina
  • Laat zien dat je deel uitmaakt van een team
  • Sprokkel aanbevelingen bij andere gebruikers