PR is specialistenwerk

5 redenen waarom PR specialistenwerk is

Niet overtuigd? In deze blog geef ik je 5 redenen waarom persrelaties vragen om de expertise van een specialist.  

Luna is ondertussen al 28 jaar aanwezig op de markt als communicatiebureau. In al die jaren hebben we heel wat expertise opgebouwd op alle vlakken van communicatie. Naast copywriting voor verschillende soorten kanalen, zijn we gespecialiseerd in persrelaties. Je zou dus kunnen zeggen dat deze blog geschreven is door iemand die bevooroordeeld is. Dat kan, maar ik wil je vooral laten inzien dat er wat kennis bij komt kijken om op een professionele manier je persvisibiliteit op te bouwen.

  1. ‘News angle’ kiezen

Hoe kies je een gepaste insteek? Het startpunt bij een persactie is: waarover gaan we communiceren en hoe brengen we het aan?

Eens we met onze klanten enkele persacties uitgekozen hebben, is het aan ons om over het onderwerp te schrijven en het te positioneren.

Alles begint bij een goede titel. De manier waarop je de titel van een persbericht formuleert, kan journalisten aantrekken of net doen afhaken. Het is dus ontzettend belangrijk om verschillende opties af te wegen en dit – indien gewenst – met je collega’s te bespreken. Zo kom je vaak tot het beste resultaat.

  1. Timing is everything

Een juiste timing is cruciaal bij alles. Bij persrelaties is dat dus niet anders. We raden onze klanten altijd aan om zich flexibel op te stellen. In dit geval meer bepaald op vlak van timing.

Wat we vaak vergeten, is dat journalisten schrijven over de actualiteit. Deze link mag dus niet ontbreken in een persbericht. Onderwerpen die in lijn liggen met de huidige situatie in de samenleving, doen het dikwijls beter.

  1. Actuele database

Een database die up-to-date is, is goud waard! Bovendien is een actuele database onmisbaar voor elk bedrijf. Dat geldt natuurlijk ook voor een communicatiebureau dat aan persrelaties doet.

Over de jaren heen hebben we bloed, zweet en tranen gestoken in onze database. Bij elke opvolging van een persbericht voegen we nieuwe contactpersonen toe, verwijderen we journalisten die niet meer in dienst zijn en passen we hun gegevens aan. Dit jarenlange werk zorgt ervoor dat onze database aangevuld is met de recentste gegevens van journalisten van de verschillende kranten, magazines, online media, en tv- en radiostations uit het Belgische medialandschap. Business media, vakpers, regionale pers, en algemene pers.

  1. Samenwerken met journalisten

Net zoals eender welke andere relatie, vraagt een zakenrelatie met een journalist ook wat tijd. Je moet elkaar eerst leren kennen om te weten wat je aan elkaar hebt. Een journalist is op zoek naar actueel nieuws en dat kan jij hem aanleveren. Je moet dit dus zien als een win-winsituatie waaruit je allebei een voordeel kan halen.

Eens de journalist weet wie je bent, kan het soms snel(ler) gaan. Hij weet namelijk dat jouw persberichten actueel en relevant zijn voor zijn doelpubliek. Je hebt dus meer kans dat hij je persbericht überhaupt bekijkt, en dus ook dat hij het nieuws op zal nemen in zijn medium.

Uiteraard is zelfs een jarenlange samenwerking met een journalist geen garantie voor een publicatie. Het moet nog altijd interessant nieuws zijn. In de perswereld zijn er nooit garanties. Men publiceert niet louter voor je mooie ogen. Laat je dat nooit wijsmaken!

  1. Geduld is een mooie deugd

Het zien van resultaat vraagt (soms) tijd. Het kan dat je na jouw eerste persbericht onmiddellijk al publicaties krijgt, maar het omgekeerde scenario is ook mogelijk: weinig publicaties.

Herhaling is ontzettend belangrijk in pers. We raden doorgaans aan te gaan voor minstens 5 à 6 persacties per jaar. Als je een lange tijd geen persberichten publiceert, bestaat de kans dat journalisten vergeten zijn wie je bent. Daarom raden we alle onze klanten aan om meetings te organiseren waarin we kunnen brainstormen. Dan zoeken we samen naar onderwerpen die we kunnen gebruiken voor toekomstige persberichten. Op die manier houden we een soort waaier aan onderwerpen achter de hand die we op het juiste moment kunnen inzetten. Zo kunnen we regelmatiger persacties opzetten.

Hebben deze vijf redenen je overtuigd? Wil je graag een gesprek om te zien hoe Luna je kan helpen bij jouw persrelaties?

Stuur gerust een mailtje naar: aurelie@luna.be