Proactief naar de pers stappen met een rechtszaak tegen jouw bedrijf?

Slecht nieuws, zoals een rechtszaak tegen jouw bedrijf? Proactief communiceren blijft de beste optie! Lees verder voor een concrete case en gratis advies.

Een klant van ons, een verzekeringsmaatschappij gespecialiseerd in rechtsbijstand, werd voor de rechtbank gedaagd door een Franstalige Orde van Advocaten. We stelden hen voor om hierover proactief te communiceren met de pers. Daar hebben bedrijven vaak wat moeite mee. “Waarom zelf je vuile was buitenhangen?” of: “als de tegenpartij het niet doet, hoeven wij toch ook niet?” Of nog: “laten we afwachten wat zij doen”.

Je vuile was buitenhangen?

De eerste partij die communiceert, creëert het kader van het verhaal. Hij die reageert, wordt in dat verhaal gekaderd. Bovendien dwing je de andere partij in het defensief als jij eerst communiceert. En dat is geen goede plek.

Naast het evidente is er het meer subtiele in de hele communicatie. Bijvoorbeeld: als journalisten vermoeden dat er iets is waar je niet graag over communiceert, denken ze dat je iets te verbergen hebt. En dan gaan ze pas echt graven…

Hoe het is afgelopen?

Een rechtszaak is nooit een mooi einde natuurlijk, maar de communicatie erover verliep mooi gecontroleerd. De klant volgde ons advies en we maakten een persbericht, dat na meerdere nalezingen, overwegingen, en overleg, uitgestuurd werd. Er bleek een journalist van L’Echo in de rechtszaal te zitten. Zomaar, niet uitgenodigd door een partij, hij was gewoon op zoek naar een onderwerp. De journalist sprak beide partijen aan, ook onze klant dus, en er werden in de uren daarna telefonische interviews opgezet. Zijn eerste vraag was: “jullie zullen het wel niet leuk vinden om hierover te spreken?”. Waarop onze klant meteen kon zeggen: “Zeker wel, zal ik u het persbericht mailen?” De journalist was hierdoorminder enthousiast, schreef wel een artikel, maar stak daar niet veel tijd in. Bijna het volledige persbericht werd erin opgenomen. Een andere journalist vroeg naar info per mail, en besloot toen ‘nog even af te wachten’.

De berichtgeving bleef dus beperkt, wat in dit geval ook gewenst was. Zou dat anders geweest zijn, dan was ons verhaal goed onderbouwd, en was het gewoon gratis reclame. Want als je een dergelijk dossier goed voorbereidt, dan kun je overleggen met alle relevante partijen. Je kan het bericht desnoods blijven aanpassen tot je de juiste tone of voice hebt. Zo vermijd je dat je moet improviseren en dat de verkeerde boodschap naar buiten komt. Aangeklaagd worden, is niet meteen iets leuks om mee uit te pakken, maar kun je er wel je voordeel mee doen. En daar gaat het uiteindelijk om in zo’n dossiers: van een PR-uitdaging een PR-opportuniteit maken!

Elsie – altijd aan je zijde om mee te denken over je visibiliteit!

Reageren kan, via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

TOP