Employer branding gaat over meer dan je bedrijf

 ‘Employer Branding’ is een hot topic in onze sector. Een bedrijf is namelijk maar zo goed als de mensen die ervoor werken. En iedereen probeert zich in de markt te zetten om de beste talenten binnen te halen. Een goede communicatiestrategie is daarvoor een must have. Denk daarbij gerust wat breder dan de klassieke argumenten over jezelf als werkgever.

Veel bedrijven die zichzelf als goede werkgever in beeld willen brengen zetten nog altijd in op erg klassieke argumenten. Ze leggen de focus op het bedrijf zelf, op de producten, of op de werkomgeving. De laatste jaren zie je wel vaker de werk-privéverhouding als argument opduiken, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.
Een voorbeeld: hier op kantoor werd vorige week reikhalzend uitgekeken naar de resultaten van het CurieuzeNeuzen-onderzoek van de krant De Standaard. Ons kantoor nam deel aan die test van de plaatselijke luchtkwaliteit. Wat bleek? De resultaten waren goed en Luna kon rekenen op een groen bolletje. In een tijd waarbij potentiële werknemers, steeds meer belang hechten aan hun gezondheid is dat een element dat je in de strijd kan werpen om mensen te overtuigen.

Een aantal andere voorbeelden:

Kortom, ga op zoek naar positieve aspecten die niet per se met het werk zelf te maken hebben en zet die in de verf. Je kan hiervoor al je sociale mediakanalen inzetten. Met een vernieuwend mobiliteitsplan of een mooie inzamelactie kan je naar de pers trekken. Som je positieve kanten op en koppel er meteen een kanaal aan om de boodschap te verspreiden.

Het einddoel van elk goed HR-beleid is (onder meer) om mensen zo ver te krijgen dat ze je zien als een bedrijf waar ze graag voor willen werken. En om dat duidelijk te maken mag je de mosterd zeer zeker buiten de vier muren van je kantoor gaan halen.