Employer branding gaat over meer dan je bedrijf

 ‘Employer Branding’ is een hot topic in onze sector. Een bedrijf is namelijk maar zo goed als de mensen die ervoor werken. En iedereen probeert zich in de markt te zetten om de beste talenten binnen te halen. Een goede communicatiestrategie is daarvoor een must have. Denk daarbij gerust wat breder dan de klassieke argumenten over jezelf als werkgever.

Veel bedrijven die zichzelf als goede werkgever in beeld willen brengen zetten nog altijd in op erg klassieke argumenten. Ze leggen de focus op het bedrijf zelf, op de producten, of op de werkomgeving. De laatste jaren zie je wel vaker de werk-privéverhouding als argument opduiken, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.
Een voorbeeld: hier op kantoor werd vorige week reikhalzend uitgekeken naar de resultaten van het CurieuzeNeuzen-onderzoek van de krant De Standaard. Ons kantoor nam deel aan die test van de plaatselijke luchtkwaliteit. Wat bleek? De resultaten waren goed en Luna kon rekenen op een groen bolletje. In een tijd waarbij potentiële werknemers, steeds meer belang hechten aan hun gezondheid is dat een element dat je in de strijd kan werpen om mensen te overtuigen.

Een aantal andere voorbeelden:

  • Mobiliteit die werkt. Denk voorbij de firmawagen. Heb je originele initiatieven? Zijn er mensen met een firmafiets? Of geef je werknemers de kans om verschillende vervoerswijzen te combineren? Geef in je communicatie duidelijk aan wat er kan en waar jij voor staat.
  • Location, location, location. Speel je ligging uit. Ligt je bedrijf in een hippe stadsbuurt of net helemaal in het groen? Zijn er fijne restaurants of andere zaken in de buurt? Besteedt er aandacht aan. Al eens gedacht aan een enthousiaste bespreking van de broodjeszaak om de hoek?
  • It’s all about the kids. Aandacht voor de combinatie van werk en privé heeft gelukkig zijn ingang gevonden in een goed HR-beleid. Hanteer je glijdende uren, of is er een crèche vlakbij? Laat dat zeker weten aan de buitenwereld. In een land vol werkende ouders is een werkgever die hier rekening mee houdt een zegen.
  • Mens sana in corpore sano. We zeiden het hierboven al: gezond leven is voor veel werknemers belangrijker. Laat het dan ook zeker aan de buitenwereld weten als je de job kan combineren met sport. Maak een portret van een werknemer die ’s middags gaat joggen, of maak een post van die gratis fruitmand die op je bureau staat.
  • Show them you care. Doe je aan liefdadigheid? Zamel je oude kleren in of hou je regelmatig een opruimactie op je bedrijventerrein? Een bedrijf dat toont dat het een hart heeft, heeft al snel een streepje voor.

Kortom, ga op zoek naar positieve aspecten die niet per se met het werk zelf te maken hebben en zet die in de verf. Je kan hiervoor al je sociale mediakanalen inzetten. Met een vernieuwend mobiliteitsplan of een mooie inzamelactie kan je naar de pers trekken. Som je positieve kanten op en koppel er meteen een kanaal aan om de boodschap te verspreiden.

Het einddoel van elk goed HR-beleid is (onder meer) om mensen zo ver te krijgen dat ze je zien als een bedrijf waar ze graag voor willen werken. En om dat duidelijk te maken mag je de mosterd zeer zeker buiten de vier muren van je kantoor gaan halen.

TOP