3 ‘hacks’ om je LinkedIn-profiel te optimaliseren

LinkedIn, het sociaal netwerk voor professioneel gebruik, kreeg onlangs een nieuwe user interface. Er zijn voor- en tegenstanders, maar het aantal gebruikers blijft toenemen. Het platform biedt dan ook heel wat mogelijkheden voor personal branding. LinkedIn is je visitekaartje dat je volledige professionele verhaal vertelt.

 

Via LinkedIn kan je online je netwerk beheren en uitbreiden. We geven je alvast drie tips om je profiel meer te laten opbrengen.

 

  1. Personaliseer je URL

 

Je kan de URL van je LinkedIn-profiel personaliseren. Dat wil zeggen dat je dan niet “www.linkedin.com/in/jouwnaam-b67b846/” ziet staan in de zoekbalk bovenaan het scherm, maar wel “www.linkedin.com/in/jouwnaam/”. Op die manier verschijnt je profiel hoger in de zoekresultaten van zoekmachines, waardoor je dus makkelijker te vinden bent. Bovendien ziet het er professioneler uit als je zo’n gepersonaliseerde URL aan je e-mailhandtekening toevoegt, bijvoorbeeld.

 

Lees hier hoe je de URL kan aanpassen.

 

  1. Kies een geschikte profielfoto

 

LinkedIn is een professioneel netwerk. Als je een goede eerste indruk wilt maken, moet je profielfoto er professioneel uitzien. Een vakantiefoto van jezelf met een cocktail in de hand is geen al te best idee. Kies voor een foto met een neutrale achtergrond waar je alleen en duidelijk zichtbaar op staat. Als je recht in de camera kijkt, wek je vertrouwen op. Lachen mag zeker, maar overdrijf niet.

 

Snappr is een handige tool die in een-twee-drie je LinkedIn-profielfoto analyseert en advies geeft over je gezichtsuitdrukking, de compositie van de foto en de bewerking ervan.

 

  1. Gebruik relevante ‘key words’ in de kopregel en samenvatting

 

De kopregel staat onder jouw naam en is overal zichtbaar op LinkedIn. Bij de meeste mensen beschrijft dit de huidige functie of het vakgebied. Het is aangeraden om hier sterke key words te gebruiken. Een manier om relevante zoekwoorden te vinden is via de zoekwoordplanner van Google (hiervoor heb je een Gmail-account nodig) of via andere tools, zoals Wordtracker.

 

De samenvatting bovenaan je profiel vertelt in het kort wie je bent. Zorg ervoor dat de informatie up-to-date is en makkelijk gescand kan worden. Stel jezelf en je kwaliteiten voor in een bondige paragraaf, eventueel in de vorm van een lijstje. Dankzij deze SEO-technieken, zal je profiel beter vindbaar zijn in zoekmachines.

 

Volg Luna op LinkedIn!

TOP