8 Tips voor een goede (externe) B2B-nieuwsbrief

door Luna

Een nieuwsbrief voor klanten en contacten is een heel nuttig communicatie-instrument. Hij laat je toe om mensen op de hoogte te houden over wat er gebeurt binnen je bedrijf of sector. Ook met die partijen waarbij je een contract verloren hebt, is het vaak nuttig om op het radarscherm te blijven voor een volgende opportuniteit of als het misloopt met de leverancier van hun keuze. Bovendien kun je aan cross-selling doen door te communiceren over verschillende producten of diensten.

Er zijn de logische do’s en dont’s, zoals: test alle links voor je verzendt. Daar ben je zelf al wel achtergekomen, ook al wordt er nog veel gezondigd tegen de basisregels. Maar wij willen toch een stapje verder gaan met onze aanbevelingen. Hier zijn er alvast acht:

  • Werk aan je database. Zorg voor een systeem waarmee alle relevante contacten op basis van visitekaartjes met de juiste segmentering erop door iemand in de database gezet worden (let wel op met GDPR).
  • Zet enkele aantrekkelijke onderwerpen in de subjectlijn, eerder dan ‘nieuwsbrief’. Als een lezer niet getriggerd wordt, zal hij de mail niet openklikken.
  • Doe de verzending niet vanaf een noreply-adres. Een persoonlijk mailadres als verzender is veel spambestendiger.
  • Beperk het aantal onderwerpen. Probeer het eens met 3 à 4 onderwerpen. Als je te veel informatie aanbiedt, zal de lezer geneigd zijn de mail voor latere behandeling te reserveren. En uitstel… is afstel.
  • Zeg niet alles over een onderwerp. Geef een beetje korte en krachtige informatie, en laat eventueel de mogelijkheid om door te klikken naar een uitgebreider document.
  • Zorg voor een link met je website. Zet de intro van de artikels in een html, en werk met een ‘klik hier om door te gaan’ waarmee men verhuist naar de website. Als alle nieuwsberichtjes ook op je website staan, scoor je ook bij de toevallige surfer.
  • Breng wat dynamiek in de stijl. Een artikel in interviewvorm is eens wat anders. Heb je al aan een video gedacht? Een kort interview dat men live kan bekijken is weer wat extra peper en zout voor je nieuwsbrief en je website.
  • Verzend regelmatig een nieuwsbrief. Om de drie maanden is een minimum. Je hoeft er geen nummer of indicatie van de periode op te zetten. Verzend gewoon wanneer je genoeg onderwerpen hebt.

We ondersteunen je graag in het hele proces, van concept, over het schrijven van de inhoud, tot de verzending en de opvolging van het klikgedrag. Veel succes!