Beroepsvereniging steunt veelbesproken campagne puur voor naamsbekendheid

Beroepsvereniging steunt veelbesproken campagne puur voor naamsbekendheid

De Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten (VBVD) laat zich blijkbaar gewoon ‘misbruiken’ door fabrikanten die graag een stempeltje ‘gezond’ proberen te zetten op hun producten. Of die, zoals in dit geval, het publiek positief willen stemmen over een ingrediënt dat veelbesproken maar voor hen zeer belangrijk is.

Dirk Lemaître, voorzitter van de VBVD: « Zij (reclamebureau Karott) leggen de boodschap die ze willen brengen aan ons voor met de vraag of we er ons in kunnen vinden. Soms zeggen we ja, soms nee. Het voordeel voor ons is dat we als beroepsvereniging onder de aandacht komen. » Het feit dat het reklamebureau de campagne wellicht gewikt en gewogen heeft en zo ver gegaan is als ze kon zonder de steun van de diëtisten te verliezen, is zijn probleem blijkbaar niet.

Dit is toch wel een bedenkelijke praktijk. Naamsbekendheid is belangrijk voor elke vereniging. Het is zelfs één van de redenen van hun bestaan. Maar als spreekbuis van diëtisten een campagne pro suiker steunen, terwijl dit geen gezond product is en mensen er sowieso al veel te veel van gebruiken, is toch wel je ziel aan de duivel verkopen. Een campagne steunen voor Coca Cola gaat voor mij nog een stuk verder, zelfs als het niet over het product Coca Cola gaat. Indirect steun je de producten van Coca Cola toch.

Het bewijst hoe ver mensen gaan om naamsbekendheid te krijgen zonder er te moeten voor betalen… Verenigingen en federaties denken vaak ook vooral aan reclamecampagnes voor hun promotie, terwijl PR voor hen wellicht een betere (en zeker veel goedkopere) manier is om meer naamsbekendheid te krijgen. Dat zouden ze dan misschien wel kunnen betalen, en dan zouden ze hun ziel niet aan de duivel moeten verkopen.