Virtual Reality: weg van het scherm

Virtual Reality: weg van het scherm

Met Nieuwjaar voor de deur is de verleiding groot om je aan een toekomstvoorspelling te wagen. Daarom: 2017 wordt het jaar van de Virtual Reality (VR). Voor wie professioneel bezig is met communicatie en het brengen van verhalen is het daarom geen slecht idee om al met de voorbereiding te beginnen.

Wie de technologie gebruikt, ziet er voor buitenstaanders behoorlijk idioot uit, met de grote bril en een compleet gebrek aan verbinding met de echte realiteit. Maar voor wie er middenin zit is het een helemaal nieuwe ervaring. Rond je kijken in een virtuele wereld en daarmee interageren zonder muis of keyboard, maar gewoon door je hoofd en je handen te bewegen. VR heeft het potentieel in zich om net als de komst van de PC en de smartphone ons digitale leven behoorlijk overhoop te gooien. Hiermee kom je immers los van het scherm, ondergedompeld in een heel eigen wereld.

VR lijkt in ieder geval een van de grote trends te worden voor volgend jaar. Een cadeautje dat in 2017 bij veel mensen onder de kerstboom zal liggen. In België blijft het voorlopig redelijk stil, maar in de VS wordt nu al volop reclame gemaakt om een VR-set in huis te halen. Het lijkt dus geen gekke gedachte dat die trend alvast tegen de volgende feestperiode de oceaan zal overwaaien. Veel hangt af van de prijs van de VR-sets, en de ontwikkelingen van de early adaptors.

Maar hoe zit dat dan met ons edele vakgebied: communicatie en public relations. Een stiel die (nog altijd) sterk samenhangt met het geschreven woord, en nog volop bezig is met het ontdekken van de impact en de mogelijkheden van bewegend beeld. Wel, de technologie is als geen ander geschikt om verhalen te vertellen. De storytellers van vandaag beginnen dus al best maar na te denken hoe ze de technologie van morgen in de toekomst zullen gebruiken. Bijvoorbeeld voor content marketing zal dit zeker gevolgen hebben. VR biedt de kans om de doelgroep helemaal onder te dompelen in het verhaal van de klant.

Zo pakte Amnesty International in 2015 al uit met een campagne om mensen bewust te maken van de situatie in het platgebombardeerde Aleppo in Syrië. Mariott Hotels pakte dan weer uit met VR-postkaarten en de Vroom Service, waarmee je een virtueel bezoek aan je hotelkamer kan brengen.

Voorlopig blijft VR voor het gros van bedrijven echter een onbeschreven blad. Het lijkt ook waarschijnlijk dat vooral de gamesindustrie en de media er als eersten mee aan de haal zullen gaan. Maar net daarom is het onvermijdelijk dat het fenomeen op termijn ook zijn intrede zal doen in de communicatiewereld. Het kan dus zeker geen kwaad om nu al beginnen na te denken over de mogelijkheden voor uw business. Een gewaarschuwd man is er twee waard.