Belfius: hoe een positief bedoelde boodschap een nachtmerrie werd…

Belfius: hoe een positief bedoelde boodschap een nachtmerrie werd…

U hoorde het wellicht ook: Belfius ontslaat veel mensen maar neemt ook een aantal jonge mensen aan. Goed bedoeld, zonder twijfel. Belfius dacht wellicht dat het de markt zou paaien met die jonge krachten. Het is een nobel doel, jonge mensen werk geven, toch?

Maar het werd een nachtmerrie. De markt is nu niet ingesteld op jonge mensen werk geven. Het zijn vandaag de 50+’ers die aan het werk moeten geholpen worden. Een crisiscommunicatie, over een aantal ontslagen, werd een echte nachtmerrie.

We zien dit wel vaker. Bedrijven zitten vaak zo in hun eigen materie, dat ze geen reality check doen van wat ze willen aankondigen. Ze denken er gewoon niet aan dat de zaak zo zou kunnen uitdraaien. Daarom een advies: laat uw ‘gevoelige’ berichtgeving eens lezen door iemand buiten uw bedrijf. Iemand van niveau natuurlijk, en als het even kan iemand die wat ervaring heeft met pers. We merken dat mensen binnen eenzelfde organisatie soms de neiging hebben om collectief de zaken op dezelfde manier te zien. Verwonderlijk is dat soms, maar realiteit.

Mensen kijken ook gewoon niet kritisch (genoeg) naar een tekst. Geloof ons, of vraagt het aan Belfius: journalisten wel…