GS1 Belgilux waarschuwt voor definitieve verplichting van LEI vanaf 30 juni

Isabelle Baens bij Luna

GS1 Belgilux waarschuwt voor definitieve verplichting
van LEI vanaf 30 juni

• Vermijd problemen door op voorhand een LEI aan te vragen
  • GS1 Belgilux behandelde al meer dan 10.000 LEI-aanvragen
  • Het type transacties waarvoor een LEI nodig is, breidt wellicht uit

Brussel, 29 maart 2018 – Een Legal Entity Identifier (LEI) wordt vanaf 30 juni 2018 noodzakelijk voor bepaalde financiële transacties. Deze was in principe al verplicht sinds 3 januari 2018, maar tot 30 juni worden transacties zonder LEI nog toegestaan indien er een aanvraag via de bank lopende is. Het type transactie waarvoor een LEI nodig is, wordt wellicht ook uitgebreid in de toekomst. GS1 Belgium & Luxembourg behandelde vanaf september 2017 t.e.m. maart 2018 al meer dan 10.000 aanvragen en is zo de huidige marktleider in België in de behandeling van LEI-aanvragen.

Deadline

Een LEI (Legal Entity Identifier) is een nummer dat transacties op financiële markten traceerbaar maakt en de veiligheid ervan verzekert. Alle rechtspersonen moesten voor specifieke financiële transacties over een LEI beschikken vanaf 3 januari 2018. Die datum is van kracht gebleven, maar tot 30 juni worden transacties zonder LEI nog toegestaan indien er een aanvraag via de bank lopende is. Vanaf 30 juni zullen er echter geen uitzonderingen meer gemaakt worden en wordt het beschikken over een LEI een voorwaarde om de financiële transacties in kwestie te kunnen uitvoeren.

De aanvraag van een LEI neemt minimum enkele dagen in beslag, mits de correcte informatie over de rechtspersoon doorgegeven werd. In het licht van dringende transacties is het dus sowieso aangeraden om een LEI achter de hand te hebben. Zo komt men niet voor verrassingen te staan.

Aanvragen

GS1 Belgium & Luxembourg is marktleider in België in het behandelen van LEI-aanvragen. Het bedrijf behandelde vanaf september 2017 t.e.m. maart 2018 al meer dan 10.000 aanvragen. Meer dan 7.000 daarvan dateren van in 2017. In België hebben zo’n 22.000 rechtspersonen al een LEI in hun bezit. “Veel rechtspersonen hebben hun aanvraag al in orde gebracht. We verwachten dus geen grote piek van aanvragen in juni. Een heel aantal mensen beseft wel pas dat ze een LEI nodig heeft op het moment dat ze een transactie proberen uit te voeren. We ontvangen momenteel veel aanvragen die steeds ‘heel dringend’ zijn gezien de transactie morgen gepland is. Doordat een aanvraag minstens enkele dagen in beslag neemt, moet men echter voorbereid zijn om kort op de bal te kunnen spelen”, zegt Jan Somers, CEO van GS1 Belgium & Luxembourg.

GS1 behandelt enkelvoudige aanvragen, maar werkt ook samen met verschillende partners die LEI’s in bulk bij het bedrijf kunnen aankopen. Zo kan GS1 deze partners zoveel mogelijk administratief ontlasten. Boekhoudkantoren of banken bijvoorbeeld, kunnen meerdere LEI’s tegelijkertijd aanvragen en deze nadien als tussenpersoon aanbieden aan hun klanten. De partner biedt daarmee een extra service aan de klant en kan de LEI’s bovendien aan een goedkoper tarief aankopen. De kostprijs van een enkele LEI bedraagt 89 EUR (excl. btw). Een LEI moet jaarlijks hernieuwd worden. De kost voor een vernieuwing bedraagt 59 EUR (excl. btw).

LEI

De LEI of ‘Legal Entity Identifier’ is een unieke letter-cijfercombinatie van 20 tekens om rechtspersonen die actief zijn op de financiële markten te identificeren. De code verhoogt de transparantie van financiële transacties en daarmee ook de veiligheid ervan. Ze werd in het leven geroepen doordat Europese financiële instellingen bepaalde financiële transacties voortaan moeten melden aan hun toezichthouder. Voor banken in België is die toezichthouder de FSMA, de Autoriteit voor Financiële Markten en Diensten.

Een LEI is verplicht bij het aan- of verkopen van een aandeel, obligatie, warrant, staatslening of -bon, en afgeleide producten. Ook de bakker om de hoek die een bvba heeft en een aandeel wil kopen, heeft dus bijvoorbeeld een LEI nodig. Voor sommige beleggingsfondsen, beleggingsverzekeringen, termijnrekeningen, deposito’s en kasbons is er geen LEI nodig. Een bank-of boekhoudkantoor weet of de klant al dan niet een LEI-code nodig heeft.

Het soort financiële transacties waarvoor een LEI nodig is, zal hoogstwaarschijnlijk uitgebreid worden in de toekomst. Gezien het toenemend belang van transparantie, horen we in de wandelgangen dat de wetgeving het niet hierbij zal laten. We zijn begonnen met het uitgeven van LEI’s op vraag van de overheid en we onderhouden nauwe contacten met hen”, zegt Jan Somers, CEO van GS1 Belgium & Luxembourg.
De aanvraag van een LEI kan slechts via erkende partijen of ‘Local Operating Units’ (‘LOU’s’). Het is de Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF) die deze partijen erkent. GS1 Belgium & Luxembourg kan LEI-aanvragen behandelen via GS1 Germany, dat erkend werd als LOU. GS1 was de eerste in België die LEI-aanvragen kon behandelen en is op dit vlak nog steeds de grootste op de Belgische markt.

Over GS1

GS1 Belgium & Luxembourg (voorheen EAN) ontwikkelt de GS1-standaarden voor:
  • de automatische identificatie (barcodes en RFID) van producten en andere objecten binnen de toeleveringsketen;
  • de synchronisatie van productinformatie tussen leveranciers en klanten;
  • het verzenden en ontvangen van handelsdocumenten zoals aankooporders, leverbonnen en facturen.

Typische toepassingen van de GS1-standaarden zijn:
  • de productscanning aan de kassa en in het magazijn;
  • het traceren van voedingsmiddelen;
  • de automatisatie van het bestel- tot betaalproces;
  • de authenticatie van geneesmiddelen en samenwerkingsconcepten tussen fabrikanten en distributeurs.

GS1 is een gebruikersgemeenschap met 6.400 leden en ontwikkelt en onderhoudt bijgevolg die standaarden samen met haar leden. Ze zijn onder andere actief in de FMCG, DIY, Tuin & Dier en in de Healthcare sector.

Voor meer informatie: www.gs1belu.org

Wenst u meer informatie of een interview, neem dan contact
op met Isabelle Baens bij Luna: