Priesters zijn ook maar mensen

De Mol

Na 7 weken in spanning gekeken en gegist te hebben, werd zondag de echte mol van 2018 onthuld: priester en godsdienstleraar Pieter. Een verrassing voor menig kijker. Dat een priester in de rol van verrader gecast zou worden, leek te vanzelfsprekend om waar te zijn… De ideale keuze dus voor de programmamakers. De mol slaagde bovendien met glans in zijn opdracht. Er werd immers, vooral in het begin, erg weinig geld binnengehaald voor de groepspot en de priester leek daarbij allerminst verdacht.


Pieter kwam vooral sympathiek, joviaal en eigentijds over. Eigenschappen die we niet meteen associëren met priesters. De kerk mag blij zijn met de kennismaking van het grote publiek met priester Pieter. Los van zijn sluwe en misleidende acties tijdens het spelprogramma, toont hij ons dat priesters (en godsdienstleraars) ook maar gewone mensen zijn, net zoals wij allemaal. Sociale mensen die af en toe eens goed vloeken en wel eens een cocktail drinken. Het wereldvreemde imago is er bij deze wat afgeschud en de katholieke kerk krijgt zo een iets modernere uitstraling. Gratis reputation marketing, meer moet dat niet zijn.


In het licht van de vaak eerder negatieve berichtgeving over de kerk, komt een voorbeeld van priesterschap zoals dat van Pieter het beeld van de katholieke kerk zeker ten goede. Een goed imago vormt bovendien een extra wapenschild voor minder positieve, toekomstige berichtgeving. Zo zal een instelling met een goede reputatie minder hard afgerekend worden op eventuele misstappen. Sterk staan is dus de boodschap. De uitdaging daarbij is om consistent en geloofwaardig over te komen. Mensen geloven niet meer in gekunstelde berichtgeving. In het geval van ‘De Mol’ was het geen bewuste intentie van Pieter om het beeld van de priester anno 2018 op te poetsen. Daardoor kan zijn sympathieke deelname des te meer vruchten afwerpen voor de kerk. Benieuwd of priester Pieter ook effectief meer volk naar de kerk zal krijgen...


Volgende zondag krijgen we nog te zien hoe hij als mol zijn sabotage concreet heeft aangepakt. Nog even tijd dus om te bekomen van deze verrassende uitkomst. Dat een andere sympathieke kerel, met name Lloyd, in de prijzen is gevallen, verzacht alvast de pijn van zo om de tuin geleid te worden en 7 weken op de foute mol te gokken. Het beoordelingsvermogen van sommige kijkers verbetert op dit vlak helaas niet met de jaren - ik spreek uit ondervinding.

 

Add a comment

YouTube, onweerstaanbare Temptation voor je communicatie

Opvallende titel in De Standaard begin deze maand: ‘YouTube zwicht voor ‘Temptation’. Tenzij je net terug bent van een expeditie naar Mars, zal je het tv-fenomeen Temptation Island vast wel kennen. Het artikel in kwestie legt de focus op de wirwar aan commentaar en satire op het populaire VIER-programma. Niet op Facebook of Twitter, maar op YouTube. De filmpjes in kwestie halen daarbij vele duizenden bezoekers.


Samen met Netflix en Amazon ontwikkelt YouTube zich steeds meer naar een alternatief voor ‘klassieke’ tv. Kinderen raken verslingerd aan ‘unboxing’-filmpjes over speelgoed, vrouwen kijken naar make-uptutorials, gamers bekijken de beste replays van hun favoriete spellen en aspirant-muzikanten kunnen er een gitaarles volgen.


Wat betekent dit nu allemaal in de communicatiewereld? Wel, wie vandaag op een slimme manier met marketing en communicatie bezig is, zal al zeker met video bezig zijn. En wie video’s maakt, kan die publiceren op een eigen YouTube-kanaal. Dat zou even vanzelfsprekend moeten zijn als een blog delen via LinkedIn of een vacature op Twitter gooien.


We evolueren sowieso steeds meer naar een doorgedreven beeldcultuur. Voor de jongere generaties is het geschreven woord nu al veel minder belangrijk dan beeld. Samen met hen zal ook de ‘taal’ die we gebruiken om te communiceren steeds meer overschakelen van woord naar beeld. Een YouTube-kanaal, als het ware je hoogsteigen tv-zender, wordt dan snel onmisbaar.


YouTube kampt nog steeds met een imago als kanaal voor goedbedoelende amateurs, maar dat is niet langer het geval. Merken als Procter & Gamble en BMW hebben een eigen kanaal, en voor ieder bedrijf dat iets wil betekenen in de brede entertainmentwereld is de site onmisbaar.


Dat brengt ons al snel bij de hamvraag: is een eigen YouTube-kanaal nuttig voor mijn bedrijf? Veel hangt natuurlijk af van de sector waarin je actief bent en wat voor product je aanbiedt. Voor een fabrikant van graafmachines of een leverancier van bedrijfssoftware zal dit minder nuttig zijn. Maar wie veel B2C-contacten heeft en meteen een grote groep (jonge) klanten wil aanspreken, zal hoe langer hoe moeilijker de boot kunnen afhouden.


Daarom alvast snel enkele tips:

  1. Stel een duidelijk doel voor je kanaal
  2. Bepaal een duidelijke strategie voor de inhoud
  3. Zorg dat je consequent voldoende inhoud brengt op je kanaal
  4. Geef je kanaal een eigen gezicht, die strookt met je huisstijl
  5. Hou de productiewaarde van je video’s hoog
  6. Organiseer je content in duidelijke afspeellijsten
  7. Promoot je kanaal via andere sociale media en je website
  8. Treed in dialoog met de mensen die opmerkingen geven op je video’s

 

Add a comment

Savez-vous ce que signifie le « mercatique » ?

De plus en plus d’anglicismes qui n’ont aucun intérêt sont utilisés dans la langue française et donnent l’impression de lui faire perdre sa valeur. Ce savoir séculaire est rogné jour après jour.

Ancienne langue diplomatique des cours royales, la langue française était aussi la langue des poètes. Elle inspirait l’élégance, le raffinement, la gastronomie, la haute-couture, la philosophie de la liberté et le progrès. Elle reflétait une certaine noblesse d’esprit permettant l’expression mélodique des idées les plus subtiles.

Depuis plusieurs décennies, ce patrimoine culturel envié à travers le monde s’étiole. Les anglicismes et le mal-parler occupent de plus en plus d’espace. Que cela soit en entreprise, dans les administrations, les services publics ou les médias audiovisuels et écrits, on les retrouve partout.

Avec l’avènement des nouvelles technologies, la syntaxe, la grammaire et l’orthographe se perdent dans la communication électronique. Toujours dans l’urgence, on ne se relit plus. Les vidéos et infographies tendent à l’extrême simplification de l’expression.

Le nombre d’anglicismes inutiles prononcés en une réunion de travail est étonnant : business, team, listing, challenge, deadline, reporting, switcher, brainstorming, pitcher etc. On en vient à adopter des mots anglais qui, étymologiquement, viennent du français. La plupart de ces mots pourraient aisément être remplacés. Le français a un vocabulaire riche et varié !

Si l’usage d’anglicismes où il n’y a pas d’équivalent en français est compréhensible, l’utilisation abusive d’anglicismes là où ce n’est pas nécessaire malmène la langue française. Les anglicismes entraînent chez ceux qui les emploient l’oubli progressif des termes français appropriés et conduisent ainsi à un appauvrissement général de la langue.

Est-ce par snobisme, populisme, paresse, ou encore à cause de l'instantanéité des médias ? Est-ce une réaction vis-à-vis des règles orthographiques et grammaticales, jugées trop complexes, trop archaïques, et finalement inutiles ?

En relations presse, nous restons attentifs au contenu. Chez Luna, les rédacteurs professionnels essaient, au quotidien, de sensibiliser leurs clients au respect de la langue et du sens des mots. On constate que les emprunts abusifs de la langue anglaise et la standardisation de l’expression masquent souvent l’incapacité d'analyser, de réfléchir ou d'expliquer correctement une information. Or, un contenu qualitatif permet d’augmenter la visibilité et de développer une image positive. Une approche stratégique respectueuse de l’information par des professionnels de la communication s’avère donc bien souvent indispensable.

Le « mercatique » est le mot français qui signifie « marketing » en anglais.

Add a comment

Communiquer efficacement avec la technique LEAP

La technique LEAP favorise la communication efficace autour de quatre axes : écouter, faire preuve d’empathie, poser des questions et proposer. Mais comment ça marche exactement ?

Écouter activement (Listen) permet à votre interlocuteur de se sentir entendu et vous laisse un temps de réflexion. Lorsque nous communiquons, nous avons souvent tendance à répondre par une affirmation ou avec assurance. Nous devrions plutôt écouter ou inviter notre interlocuteur à nous donner davantage de contexte. Comment écouter « activement » ?

  • Dites tout simplement à votre interlocuteur que vous l’écoutez ;
  • Utilisez le langage corporel pour montrer que vous êtes à l’écoute ;
  • Reformulez ce que votre interlocuteur a dit.

Faire preuve d’empathie (Empathy) permet de diminuer le niveau de frustration de votre interlocuteur. L’empathie est le signe que vous comprenez votre interlocuteur, ses sentiments, ses besoins, ses idées. Commet faire preuve d’empathie ?

  • Utilisez des affirmations qui traduisent votre empathie comme « vous me donnez l’impression d’être en colère », « Je comprends votre frustration, irritation... »

Poser des questions (Ask) permet de clarifier la situation, de demander davantage de contexte et de réunir tous les faits pertinents. Comment poser les bonnes questions ?

  • Éviter les questions fermées (« oui » ou « non »). Les questions ouvertes commencent généralement par « qu’est-ce », « quand », « comment », « qui »
  • Éviter dans un premier temps les questions qui commencent par « Pourquoi ». Elles sont susceptibles d’avoir un ton accusateur, de créer la confrontation, le désaccord.

Proposer (Propose) permet d’atteindre un accord et de stimuler l’engagement et la coopération. À ce stade, et si vous êtes sûr d’avoir en main tous les éléments clés, vous pouvez ébaucher une solution en esquissant quelques options. Évitez toutefois d’imposer une solution. Comment faire des propositions pertinentes ?

  • Évitez des phrases comme « Vous devriez... », « J’insiste sur le fait que... »
  • Préférez des phrases comme « Que pensez-vous de... », « Une option qui s’ouvre à nous est... »

LEAP est un processus de communication créé par le Dr. Xavier Amador, un psychologue de la Columbia University, New York. À l’origine, cette méthode a été conçue pour aider les familles à communiquer avec un membre atteint d’une maladie mentale pour qu’il accepte sa maladie et de se faire aider. Cette technique peut s’appliquer à tout sujet sensible et à toute communication de tous les jours.

Add a comment

Snel getrouwd, lang berouwd?

Al gehoord van het tv-programma ‘Blind Getrouwd’? Dat is een reality-programma waarin een aantal koppels in het huwelijksbootje treden, terwijl ze elkaar pas voor het eerst ontmoeten als ze hun jawoord geven.

In de achtste aflevering van ‘Blind Getrouwd’ waren we getuige van een mooi voorbeeld van het belang van goede communicatie in moeilijke situaties. We zagen de relatie van een van de 5 koppels afstevenen op een regelrecht dieptepunt. Mike en Marjolein begonnen nochtans heel gelukkig aan hun liefdesexperiment. Al van het moment dat ze elkaar voor het eerst zagen, spatte de liefde van het scherm. In de loop van de huwelijksreis sloeg de bui helaas om. De twijfel leek toe te slaan bij Marjolein en het aanvankelijke enthousiasme veranderde in een soort van angstige beklemming.

Dat Marjolein de relatie zou willen stopzetten kwam dan ook niet geheel onverwacht. Maar plots nam ze een erg koude en zwijgzame houding aan. Ze communiceerde ook niet duidelijk wat het probleem was. Toen Mike een mogelijke oorzaak van hun relatiedip opperde: “we communiceren op verschillende manieren”, kreeg hij enkel een verbaasde gelaatsuitdrukking als antwoord. Non-verbaal maakte Marjolein duidelijk dat zij er anders over dacht. Klare taal sprak ze niet.

Een stroom van verontwaardigde kijkersreacties overspoelde de sociale media. Dat Mike zo zachtaardig overkomt en Marjolein als life coach hoge verwachtingen creëerde, gooide olie op het vuur. Wetende dat kijkers maar enkele van de vele beelden te zien krijgen, is er toch voorzichtigheid geboden bij het vellen van oordelen.

Er vallen enkele lessen te trekken uit wat we zagen in ‘Blind Getrouwd’:

  1. Communiceer transparant, eerlijk en met respect. Op die manier creëer je begrip voor je eigen situatie en kan je frustraties bij de andere proberen weg te nemen. Goede argumenten kunnen daarbij helpen om je visie te onderbouwen.
  2. Hou je lichaamstaal in de gaten: die zegt vaak meer dan je zou willen en denken. Zo doe je er bijvoorbeeld goed aan om oogcontact te (blijven) maken, ook al heb je de neiging om weg te kijken bij moeilijke momenten. Oogcontact maken straalt namelijk vertrouwen uit naar je gesprekspartner.
  3. Pas je communicatie aan aan je gesprekspartner (of doelgroep). Afhankelijk van met wie je waarover communiceert, kleed je je boodschap anders in. Gevoeligere ontvangers verkiezen misschien een indirecte aanpak, terwijl anderen de voorkeur kunnen geven aan zeer directe communicatie.
  4. Aanvaard dat meningsverschillen altijd kunnen voorkomen. Probeer te achterhalen vanwaar de ander zijn standpunt komt en zoek naar compromissen. Leef je vooral in in de andere zijn gevoelswereld en probeer het gesprek zo constructief mogelijk verder te zetten.

Tot slot geven we graag nog het advies mee om voldoende na te denken voor te communiceren, zeker in de context van sommige kijkersreacties. Uitspraken kunnen hard aankomen en zeker op sociale media. Alle deelnemers verdienen op z’n minst respect en waardering voor hun gedurfde beslissing om deel te nemen aan zo’n avontuur. Ons zou zo’n deelname op z’n minst enorme hoeveelheden bloed, zweet en tranen kosten!

Add a comment

Event & Communication Days krijgen geen tweede kans

8 mei 2018. De datum stond al aangestipt in onze agenda: tijd voor de Event & Communication Days. De ECDays waren dit jaar aan de tweede editie toe. En wij schreven ons voor de tweede keer in als standhouder.

Hoewel de ‘Event & Communication Days’ vorig jaar vooral ‘Event Days’ waren (de focus van de beurs lag op evenementen en standenbouw), besloten we ook dit jaar deel te nemen. Beurzen zijn een efficiënte manier om nieuwe contacten te leggen en kennis en ervaring te delen met anderen. Deelnemen aan een beurs is een grote investering, maar als er veel bezoekers en interessante informatiesessies zijn, is het die investering waard.

Helaas werden de ECDays dit jaar afgelast. De organisatie bracht ons tijdig en keurig op de hoogte met volgende boodschap: “De ECDays, oorspronkelijk gepland op 8 mei in de Brabanthal in Leuven, wordt afgelast. Dat beslisten de BESA- en Febelux-afgevaardigden op een gemeenschappelijke vergadering. Het draagvlak vanuit de sector bleek niet voldoende groot om het event voor de tweede maal door te laten gaan.

De tweedaagse beurs was vorig jaar nochtans uitverkocht. Maar het nieuws kwam niet helemaal als een verrassing. Toen we vorig jaar voor onszelf de evaluatie maakten, kwamen we tot de volgende bevindingen: de aanwezige exposanten waren vooral standenbouwers, het aantal bezoekers had zich beter op één dag geconcentreerd, er was nauwelijks parking bij het gebouw (wat in Vlaanderen al eens een minpunt kan zijn). De weinige communicatie over en promotie van de ECDays vooraf had er wellicht ook iets mee te maken. De beurs was een pionier in de sector en dat mocht dan ook in de verf gezet worden.

Dit jaar veranderde de organisatie een aantal dingen. De beurs werd ingekort van twee dagen naar één dag. De locatie werd aangepast naar de Brabanthal in Leuven: een evenementenhal met parking voor de deur. Het concept was alleszins veelbelovender dan vorig jaar. De organisatie had duidelijk lessen getrokken uit de eerste editie, maar je krijgt maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Niet iedereen wilde de ECDays die geven blijkbaar. Wij hadden de ECDays graag opnieuw meegemaakt, misschien volgend jaar een nieuwe poging?

Add a comment
TOP