5 tips om vlot met een PR-partner samen te werken

Wilt u of uw organisatie graag met redactionele artikels in de pers komen? Het meest efficiënte is om deze missie aan een PR-partner toe te vertrouwen; het is nu eenmaal zijn specialiteit. PR-professionals zijn vertrouwd met de werking van de media en weten hoe ze de aandacht van journalisten kunnen trekken. Een aantal goede gewoonten zorgen ervoor dat de samenwerking met uw PR-partner optimaal verloopt. Met deze 5 tips wordt uw samenwerking met een PR-partner zeker een succes: 1. Weet wat u wilt
U wilt meer visibiliteit in de pers, maar die komt er niet vanzelf. Belangrijk is om vooraf goed na te denken over een globale strategie, wat u wilt bereiken, en het budget en de tijd die u aan deze activiteiten wilt besteden. Indien uw PR-partner instaat voor de concrete uitvoering van de acties, dan is het belangrijk dat hij weet welke richting u wilt uitgaan: wilt u uw reputatie verbeteren? Nieuwe klanten aantrekken? Of efficiënter rekruteren? Het antwoord op deze vragen bepaalt het type boodschap en de media die geviseerd worden. Uw PR-bureau kan u adviseren en samen met u de strategie verfijnen, maar dan moet u wel eerst bepalen waarover u wilt communiceren en waarom. 2. Wees beschikbaar
Uw PR-partner heeft u nodig, niet alleen voor inhoudelijke input, maar ook in geval van specifieke vragen van journalisten. Beslis wie zijn aanspreekpunt is, die dagelijks kan zorgen voor de coördinatie en het overbrengen van informatie. Wees ook zo flexibel mogelijk wanneer het gaat om het geven van interviews. De indruk wekken dat de journalist en zijn artikel helemaal onderaan uw prioriteitenlijst staan, is geen goede basis voor positieve en duurzame mediarelaties. 3. Informeer uw PR-bureau
Beschouw uw PR-partner als een verlengstuk van uw eigen organisatie. Onderhoud regelmatige contacten en informeer hem over wat er in uw onderneming gebeurt. Neem uw PR-partner bijvoorbeeld op in de verschillende mailinglijsten, zodat er een maximum aan informatie doorstroomt. Zelfs informatie die ogenschijnlijk niet zo belangrijk is, kan toch interessant zijn voor de pers en door uw PR-partner omgezet worden in een boodschap met de nodige nieuwswaarde. 4. Anticipeer
Of u nu goed of slecht nieuws te melden heeft, breng uw PR-partner tijdig op de hoogte, zodat hij goed georganiseerd tewerk kan gaan. Niets is zo frustrerend als het missen van media-aandacht omtrent een belangrijke aankondiging als gevolg van tijdsgebrek. Deze regel is nog belangrijker in het geval van slecht nieuws. Wanneer u tijdig anticipeert, dan heeft u meer tijd om uw ‘verdediging’ op te bouwen of om een proactieve communicatie over het onderwerp voor te bereiden. Op die manier houdt u controle over de inhoud van uw verhaal, in plaats van te moeten reageren op de versie van anderen. 5. Wees geduldig
Persrelaties opbouwen kost tijd. Meestal duurt het wel even om tot goede en regelmatige resultaten te komen. Geef het daarom vooral niet op na een paar weken of maanden. We verzekeren u: volharden loont de moeite!

TOP