8 Tips voor een goede (externe) B2B-nieuwsbrief

Een nieuwsbrief voor klanten en contacten is een heel nuttig communicatie-instrument. Hij laat u toe om in contact te blijven met al die mensen waar men niet kan blijven naar telefoneren. Ook met die partijen waarbij men een contract verloren heeft is het vaak nuttig om op het radarscherm te blijven voor een volgende opportuniteit of ingeval het misloopt met de leverancier van hun keuze. Bovendien kan men aan cross-selling doen door te communiceren over verschillende producten of diensten. Meer en meer bedrijven kiezen voor een digitale nieuwsbrief. Het is een feit dat dit veel goedkoper is, en ook interactiever. Lezers kunnen doorklikken op links die ze interessant vinden, en u als leverancier kunt hun klikgedrag volgen. Meer moet dat niet zijn...

Er zijn de logische do's en dont's, zoals: test alle links voor u verzendt. Daar bent u zelf al wel achtergekomen, ook al wordt er nog veel gezondigd tegen de basisregels. Maar wij willen toch een stapje verder gaan met onze aanbevelingen. Hier zijn er alvast acht:

  • Werk aan uw database. Zorg voor een systeem waarmee alle relevante contacten op basis van visitekaartjes met de juiste segmentering erop door iemand in de database gezet worden. Maak hier bijvoorbeeld een secretaresse voor verantwoordelijk.
  • Zet enkele aantrekkelijke onderwerpen in de subjectlijn, eerder dan 'nieuwsbrief'. Als een lezer niet getriggerd wordt, zal hij de mail niet openklikken.
  • Doe de verzending niet vanaf een noreply-adres. Een persoonlijk mailadres als verzender is veel spambestendiger;
  • Beperk het aantal onderwerpen. Probeer het eens met 3 à 4 onderwerpen. Als men te veel informatie aanbiedt, zal de lezer geneigd zijn de mail voor latere behandeling te reserveren. En uitstel... is afstel.
  • Zeg niet alles over een onderwerp. Geef een beetje korte en krachtige informatie, en laat eventueel de mogelijkheid om door te klikken naar een uitgebreider document.
  • Zorg voor een link met uw website. Zet de intro van de artikels in een html, en werk met een 'lees meer' waarmee men verhuist naar de website. Als alle nieuwsberichtjes ook op uw website staan, scoort u ook bij de toevallige surfer.
  • Breng wat dynamiek in de stijl. Een artikel in interviewvorm is eens wat anders. Heeft u al aan een video-opname gedacht? Een kort interview dat men live kan bekijken is weer wat extra peper en zout voor uw nieuwsbrief en uw website.
  • Verzend regelmatig een nieuwsbrief. Om de twee, maximaal drie maanden, is een minimum. U hoeft er geen nummer of indicatie van de periode op te zetten. Verzend gewoon wanneer u genoeg onderwerpen heeft.

We ondersteunen u graag in het hele proces, van concept, over het schrijven van de inhoud, tot de verzending en de opvolging van het klikgedrag. Veel succes!

TOP